Friday 17 February 2017

ADAB DAN AKHLAK ISLAMIAH KAFA TAHUN 5 (Contoh pekerjaan yang halal dan haram)

Assalamualaikum/Salam sejahtera,

Bismillahiwalhamdulillah...

Hi, adik-adik...Bersua lagi kita ya...Terima kasih kerana masih bersemangat untuk membaca nota saya di sini. Moga-moga adik-adik terus diberkati Allah.

Baiklah..Sebelum ni adik-adik sudahpun diterangkan dengan maksud "adab", "kerja" dan "adab bekerja", kan?? Masih ingat lagi tak tu??? Yang penting, adik-adik mesti kena faham tau. Sebab bila adik-adik faham, adik-adik tak perlu menghafal pun...Insya Allah bila dah faham sesuatu perkara tu, biasanya kita akan mudah ingat.

Tentu adik-adik ada cita-cita kan bila besar nanti nak kerja apa? 
 Selalu tak adik-adik ditanya begini; 

"Apa cita-cita kamu bila dewasa nanti?"
"Bila besar nanti nak jadi apa?"
"Besar nanti nak kerja apa untuk cari duit rezeki sendiri?"

Bukankah Allah telah berfirman sebelum ini dalam Surah Al Taubah : Ayat 105 yang bermaksud;
Hendaklah kamu bekerja, nescaya Allah akan memudahkan urusanmu. Suatu hari nanti, kamu semua akan dikembalikan ke alam ghaib dan nyata dan akan dikhabarkan segala apa yang kamu kerjakan.

Ha...sebab tu lah adik-adik kita kena bekerja, cari rezeki sendiri...WAJIB tu..dan kita semua mesti ingat bahawa sesungguhnya Allah itu MAHA MELIHAT lagi MAHA MENGETAHUI apa yang kita kerjakan sama ada secara terang-terangan mahupun yang tersembunyi. Segala kerja baik atau jahat atau segala apa yang kita buat Allah suka ataupun tidak, semuanya akan dihitungkan kembali pada alam akhirat nanti. NO SECRET- SECRET ya...dan tiada seorang pun yang terkecuali atau boleh terlepas daripada perhitungan Allah di padang masyar nanti.

Oleh itu, past adik-adik semua tertanya-tanya kan, apa lah agak-agaknya pekerjaan yang paling baik sekali, kan??? Adik-adik jangan risau...soalan macam tu, dah lama pun ada orang tanya. Sejak zaman Rasulullah SAW lagi..ini bukti dalil aqli (hadith);



Untuk bacaan lanjut, adik-adik boleh baca di laman ini, OK. Klik link ini dan BACA tau; https://rumaysho.com/3240-apa-pekerjaan-yang-terbaik.html

Nampak tak kat situ, adik-adik? Dari zaman dulu-dulu lagi, ada orang sudah bertanya pada Rasulullah pekerjaan apa yang paling baik, maksudnya kerja apa yang paling diberkati Allah. Orang dulu-dulu bukannya tanya Nabi kerja apa yang paling banyak gaji atau yang paling banyak duit.

Oleh itu, adik-adik, dapatla dirumuskan dari situasi itu bahawa adik-adik perlu betulkan set minda dalam kepala, buatlah apa-apa kerja sekalipun untuk mencari rezeki, asalkan yang halal, yang baik dan disukai Allah, dan bukannya sesekali kerja yang hebat-hebat kerana mahu dipandang mulia di sisi manusia. Ingat tu!!

Sehubungan itu, di sini ada dinyatakan beberapa contoh  KERJA YANG HALAL lagi disukai Allah SWT dan KERJA YANG HARAM lagi dimurkai Allah SWT;





WaAllahu'alam
Thsuban

No comments:

Post a Comment